Nechat receptové léky na e-shopech je hazard se zdravím
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) minulý týden zveřejnil závěr sektorového šetření, při němž došel k závěru, že modely přímé distribuce hrazených léků a léků na předpis od výrobců či držitelů registrace do lékáren a nemocnic (DTP a DPH kanály) nevedou k porušení pravidel hospodářské soutěže.
To zásadně rozporuje jak Česká lékárnická komora, tak prezident Grémia majitelů lékáren Marek Hampel, který poukazuje i na další zavádějící závěry ÚOHS. Zvláště pak kritizuje návrh úřadu ponechat léčivé přípravky vázané na recept, které jsou v Česku nejlevnější v rámci EU27, jen na nabídce a poptávce, a svěřit vlastnictví léčiv do rukou velkých e-shopů bez odborné účasti lékárníka či majetkové vazby na kamennou lékárnu. Vzhledem k tomu, že dnes už mnohdy nejsme schopni léky zajistit v dostatečném množství a plynulých dodávkách ani v kamenných lékárnách, byl by podle Hampela takový krok nezodpovědným hazardem se zdravím občanů v Česku.
Jak hodnotíte hlavní závěr šetření ÚOHS, že modely přímé distribuce od výrobců do lékáren a nemocnic neporušují pravidla hospodářské soutěže?
S tímto závěrem není možné souhlasit. V tiskové zprávě sám úřad tvrdí hned v úvodu, že „šetření bylo komplikováno zejména nedostatkem relevantních dat a jejich dostupností, což v některých otázkách výrazně ztížilo možnost učinit jednoznačné závěry, například pokud jde o určení přesného podílu tzv. direct-to-pharmacy (DTP), direct-to-hospital (DTH) modelů distribuce na celkovém objemu distribuovaných, reexportovaných a nedostatkových léčiv.“ To lze chápat tak, že úřad sice šetřil, ale nebyl schopen získat relevantní data od účastníků soutěže. Takže činit nějaké závěry je podle mého předčasné a sám úřad říká, že v šetření bude dále pokračovat.
Úřad dále ve své tiskové zprávě tvrdí, že „systémy přímé distribuce umožňují účinnější kontrolu oběhu těchto léčiv ze strany MAH, přispívají k zabezpečení jejich dostupnosti pro české pacienty a vedou i ke snížení počtu reexportovaných léčiv.“
Toto tvrzení lze poměrně pregnantně vyvrátit jako nepravdivé na základě oficiálních podkladů Státního ústavu pro kontrolu léčiv získaných z hlášení DIS-13 a LEK-13. Z těchto dat je naprosto zřejmé, že obchodní model přímé distribuce ovlivňuje hospodářskou soutěž tím, že v seznamu legálně vyvážených léčiv z Česka do zahraničí jsou mimo jiné uvedena léčiva v přímé distribuci DTP/DTH. Subjekt hospodářské soutěže, který uvedené léky vyváží, nedělá tuto činnost jako charitu, ale činí tak za účelem zvýšení svých prodejů, a tím pádem se jeho činnost přímo promítá do hospodářských výsledků jeho firmy. Takto získané peníze pak používá ke svým dalším obchodním aktivitám a například rozšiřuje svoji síť řetězcových lékáren nejen v Česku, ale také v zahraničí. Se závěrem ÚOHS tedy nelze souhlasit a úřad přesvědčíme, že v tomto ohledu se mýlí.